⇒ Pemulihan
Program pemulihan merupakan “Satu program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus.” Murid pemulihan merupakan “Murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif”.
Konsep Pemulihan
- Mengutamakan Prinsip ‘Menyelesaikan masalah seawal mungkin’ supaya tidak kronik.
- Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebayanya
- Melalui program pemulihan khas, keperluan–keperluan murid berpencapaian rendah dapat dikenal pasti dan dipenuhi.
Ciri-ciri kanak pemulihan
- Rendah diri
- Pasif
- Mengganggu rakan
- Kerap tidak hadir sekolah
- Lemah pemahaman
- Malas
- Cepat bosan
⇒ Pengayaan
- Memberi aktiviti tambahan kepada murid yang dapat menguasai satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu.- Murid-murid dapat meluaskan pengetahuan berhubung dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar
Konsep
- Melibatkan murid-murid yang berpencapaian melebihi sederhana dalam penguasaan kemahiran asas.
- Dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada aktiviti-aktiviti asas di dalam atau luar kelas.
- Bercorak belajar sendiri dan bimbingan guru pada tahap minima.
Objektif
Membolehkan murid menjalani aktiviti yang lebih mencabar kebolehan mereka disamping menambahkan minat dan pengalaman yang dapat membantu mereka ke arah perkembangan diri dan bakat mereka.
Jenis Pengayaan
- Pengayaan (menegak) adalah aktivitiyang berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.
⇒ Berkeperluan Khas
“individuals who differ from societal or community standards of normalcy. These differences may be due to significant physical, sensory, cognitive or behavioural characteristics. Many of these children may require educational program customized to their unique needs” -Garciulo (2003)
Teori Kecerdasan Pelbagai
- Menurut beliau kecerdasan bukanlah diwarisi melalui keturunan semata-mata tetapi ia juga dipengaruhi oleh faktor pemakanan, budaya, persekitaran, peluang pendidikan dan suasana pembelajaran.
- Memperkenalkan 9 jenis kecerdasan untuk mengukur tahap kecerdasan individu.
⇒ Rujukan
- https://www.slideshare.net/danielhilmi/a-pengurusan-murid-pelbagai-upaya-1-lo
- Fong, C. E. (2018). Dari Pendidikan Khas ke Pendidikan Pemulihan: Dua Program Masalah Pembelajaaran.
- MOHDNASIR, S. N. (2016). PELAKSANAAN PROGRAM TRANSISI KERJAYA (PTK) MURID. 1-2.
No comments:
Post a Comment