Sunday, April 28, 2019

TOPIK 2 : INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN



⇒ Interaksi Dalam Bilik Darjah

  • Interaksi bererti saling tindakan yang berlaku antara sekurang- kurangnya dua pihak.
  • Guru perlu menggalakkan pelajar untuk berinteraksi sama ada dengan guru atau sesama rakan yang lain semasa proses P&P. 
  • Interaksi aktif sesama pelajar dapat melatih mereka berdikari dan mengalami sendiri proses pembelajaran. 
  • Interaksi di bilik darjah boleh berlaku dalam bentuk lisan atau bukan lisan

Jenis Interaksi Dalam Bilik Darjah



Interaksi Berkesan
  • Berlaku apabila mesej oleh penyampai diterima dan difahami dengan jelas oleh penerima. 
  • Sekiranya maksud penyampai disalah tafsir oleh penerima, berlakulah konflik antara keduanya. 
  • Beberapa cara boleh diamalkan oleh guru untuk wujudkan interaksi berkesan, antaranya:
  • Bersikap positif dan percaya kepada pelajar 
  • Bersifat ramah dan mesra  
  • Hormat pada pandangan dan pendapat pelajar 
  • Ketahui latar belakang pelajar  
  • Gunakan bahasa yang mudah difahami 
  • Galakkan pelajar berikan idea atau pandangan 
  • Gunakan nama pelajar ketika berinteraksi

⇒ Komunikasi


  • Komunikasi (communication) = Pengaliran maklumat dari sumber                                                                pengeluar maklumat ke sumber                                                                    penerima maklumat. 
  • Proses interaksi untuk menyalurkan maklumat dengan menggunakan satu bahasa.
  • Menurut kamus komunikasi = interaksi adalah proses saling                                                                      mempengaruhi dalam bentuk perilaku                                                          atau kegiatan di antara anggota-                                                                  anggota masyarakat (Effendy.                                                                      1989: 184).
  • Individu, emosi, perlakuan dan tindak balas dapat dianalisis melalui interaksi dengan individu lain melalui proses interaksi dalam kehidupan sosial mereka. 
  • Individu-individu ini berinteraksi menggunakan simbol-simbol iaitu mengandungi tanda-tanda, isyarat dan kata-kata (Mead 1934).

Bentuk Komunikasi

Secara umumnya ia terbahagi kepada: 

1. Komunikasi lisan (oral communication) – bahasa, intonasi suara, dialek 

2. Komunikasi tanpa lisan – gerak isyarat (body language) cth: senyuman, genggaman tangan, anggukan kepala, ‘eye contact’ 

3. Komunikasi persuratan (written communication) 

4. Komunikasi visual (visual communication)


Elemen Dalam Proses Komunikasi

Proses Komunikasi

⇒ Kemahiran Komunikasi Berkesan
  • Interaksi dan komunikasi yang hanya menggunakan akal atau hanya menggunakan perasaan akan menjadi tidak berkesan. 
  • Seseorang yang berkomunikasi dengan berkesan akan menggunakan kesemua deria manusia dengan bijaksana. 
  • Terdapat beberapa kemahiran yang terlibat iaitu :

1. Kemahiran Tingkah Laku: 
  • Komunikasi mata 
  • Kedudukan tubuh dan pergerakan
  • Mimik muka dan air muka 
  • Keterampilan 
  • Suara
2. Kemahiran Menimbulkan Minat Orang 
  • Libatkan pendengar 
  • Menghiburkan 
  • Mengenal pasti keistimewaan orang lain 
  • Membawa topik perbualan yang anda mahir  
 3. Kemahiran Memberi Perhatian 
  • Mendengar dengan aktif 
  • Menumpukan sepenuh perhatian dengan pertembungan mata 
  • Mata tidak liar ke sana ke mari, tidak kerap melihat jam atau meninjau-ninjau keluar 
  • Duduk ke hadapan sedikit menghadap orang yang bercakap 
  • Memberi maklum balas lisan atau bukan lisan yang positif seperti perkataan ‘ya’ atau mengangguk-angguk kecil
 4. Kemahiran Mendengar 
  • Mendengar adalah asas penting dalam komunikasi lisan 
  • membantu pengumpulan maklumat atau mesej dan memperbaiki kefahaman tentang  kelakuan orang lain 
  • Mendengar yang dimaksudkan ialah kemahiran mendengar secara aktif dan komprehensif yang melibatkan beberapa deria yang utama iaitu telinga, mata, mulut dan hati 
  • Telinga = untuk mendengar dengan aktif apa yang dicakapkan,                   suara dan nada suara yang boleh menggambarkan                     perasaan 
  • Mata = untuk melihat komunikasi bukan lisan yang nyata dan                 tidak nyata 
  • Mulut = untuk bersuara mengemukakan pertanyaan atau                        memberi maklum balas 
  • Hati = untuk sama-sama memahami perasaan yang lahir                      bersamanya dengan ikhlas
5. Kemahiran Pemerhatian  
  • Pemerhatian boleh membantu mengesan maklumat bukan lisan yang dilahirkan atau tersembunyi 
  • Seorang pendengar pemerhati yang mahir dapat melihat dan membaca apa yang ada di dalam perasaan seseorang 
  • Gambaran mimik muka adalah yang paling hampir dengan perasaan 
  • Gambaran air muka yang bersahaja atau air muka yang berubah secara tiba-tiba boleh memberikan mesej dengan baik 
  • Mata juga memainkan peranan penting dalam memberi gambaran minda dan perasaan. Contohnya: seorang yang sudah bosan dengan perbualan biasanya akan kerap melemparkan pandangan ke tempat lain, meninjau-ninjau atau melihat jam
6. Kemahiran Mengemukakan Soalan 
  • Soalan digunakan bagi mendapatkan  atau memberikan maklum balas. 
  • Kemukakan soalan yang tepat bagi mendapatkan maklum balas yang tepat.
7. Kemahiran Memberi Refleksi Perasaan 
  • Kemahiran membaca perasaan orang lain adalah penting untuk mendapatkan mesej yang tepat 
  • Menggunakan kaedah merumus dan mengulangi apa yang dikatakan dalam ayat sendiri (rephrasing atau paraphrasing) 
  • Tujuannya ialah bagi mendapatkan kesahihan mengenai kefahaman anda tentang perasaannya dalam masa yang sama anda seolah-olah bersama  dengannya menyelami perasaan tersebut
8. Kemahiran Memberi Maklum balas 
  • Maklum balas hendaklah diberi dengan cara jelas supaya tindakan dapat diambil oleh kedua-dua belah pihak bagi memperbaiki lagi ketepatan mesej. 

⇒ Rujukan

No comments:

Post a Comment