⇒ Konsep Pengajaran
- Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas.
- Tujuan pengajaran ialah untuk menyebarkan ilmupengetahuan atau kemahiran tertentu kepada pelajar.
- Corak pengajaran banyak berubah mengikut perkembangan semasa.
- Matlamat pengajaran ialah bagi melahirkan insan yang seimbang dan harmonis, berilmu pengetahuan serta berakhlak mulia.
- Keberkesanan pengajaran dinilai berdasarkan sejauh mana objektif pengajaran dapat dicapai melalui proses pengajaran yang dilaksanakan.
- Oleh itu, proses pengajaran hendaklah dirancang dengan baik seterusnya dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan.
- Penulisan persediaan mengajar
- Persediaan ilmu pengajaran dan isi pelajaran diajar.
- Persediaan bahan pengajaran.
- Persediaan peralatan pengajaran.
- Persediaan ruang pengajaran.
- Persediaan kemahiran dalam pengajaran.
Objektif Pengajaran
⇒ Pelaksanaan P&P
Set Induksi
- Langkah permulaan dalam proses P&P.
- Guru perlu merancang permulaan pengajaran yang baik yang dapat menarik perhatian dan minat murid.
- Mengaitkan pelajaran yang lepas atau dengan pengetahuan sedia ada murid.
- Jangka masa yang baik bagi set induksi adalah antara tiga hingga lima minit.
- Teknik – soal jawab, kejutan, kaitan dengan pelajaran lalu, isu semasa yang berkaitan, gambar atau bunyi.
- Guru menyampaikan isi kandungan sebenar kepada murid.
- Guru perlu merancang beberapa langkah yang berurutan, disusun dengan baik dengan mencatat anggaran masa (tempoh) yang sesuai.
- Langkah-langkah yang dirancang ada kaitan dengan objektif yang dicatatkan.
- Refleksi atau muhasabah dibuat selepas guru selesai melaksanakan pengajaran.
- Kekurangan dan kelemahan dalam pengajaran perlu dibaiki dalam pengajaran akan datang.
- Antara aspek refleksi ialah pencapaian objektif, disiplin kelas, penglibatan murid, dan keazaman guru bagi membaiki pengajarannya.
diselesaikan atau proses peningkatan prestasi)
- Guru perlu merancang beberapa langkah yang berurutan, disusun dengan baik dengan mencatat anggaran masa (tempoh) yang sesuai.
- Langkah-langkah yang dirancang ada kaitan dengan objektif yang dicatatkan.
Penutup
- Penutup boleh dilakukan melalui suatu rumusan atau kesimpulan.
- Penutup boleh dilakukan melalui suatu rumusan atau kesimpulan.
- Dua jenis kesimpulan untuk menamatkan pengajaran iaitu kesimpulan
kognitif dan kesimpulan sosial.
- Kesimpulan kognitif - Kesimpulan untuk mengukuhkan segala pelajaran yang telah dipelajari. Perhatian diberi kepada isi kandungan penting yang telah dipelajari.
- Kesimpulan Sosial - Memberitahu pelajar yang mereka sudah berjaya dan penghargaan harus diberikan kepada mereka.
Refleksi Pengajaran
- Refleksi atau muhasabah dibuat selepas guru selesai melaksanakan pengajaran.
- Kekurangan dan kelemahan dalam pengajaran perlu dibaiki dalam pengajaran akan datang.
- Antara aspek refleksi ialah pencapaian objektif, disiplin kelas, penglibatan murid, dan keazaman guru bagi membaiki pengajarannya.
⇒ Kajian Tindakan
Pengenalan
- Guru-guru seharusnya sentiasa bersedia membawa perubahan dan penyesuaian teknik pengajaran demi meningkatkan prestasi mereka.
- Antara usaha yang boleh dilakukan ialah dengan menjalankan kajian tindakan terhadap keberkesanan aktiviti P&P.
- Kajian tindakan boleh dijadikan sebagai cara “to investigate questions about their practice and to develop workable solutions that improve learning by all” (McNiff, Lomax, & Whitehead, 1996).
- Kajian tindakan yang dilakukan bukanlah bertujuan membuat generalisasi melainkan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh guru-guru berkaitan (Lomax & Zoe, 1995).
- Tujuan kajian tindakan ialah sebagai renungan/refleksi kepada aktiviti P& yang sedia ada dan amat tertumpu kepada penyelesaian masalah di bilik darjah.
Empat Peringkat Kajian Tindakan
Peringkat 1: Tinjauan (mengenal pasti apakah masalah yang cubadiselesaikan atau proses peningkatan prestasi)
Peringkat 2: Perancangan (merancang apakah tindakan/intervensi yang
ingin dijalankan)
Peringkat 3: Pelaksanaan/Pemerhatian (menjalankan tindakan/ intervensi
yang telah dirancang)
Peringkat 4: Renungan/Refleksi (menjalankan refleksi berkenaan tindakan/
intervensi yang telah dijalankan
ingin dijalankan)
Peringkat 3: Pelaksanaan/Pemerhatian (menjalankan tindakan/ intervensi
yang telah dirancang)
Peringkat 4: Renungan/Refleksi (menjalankan refleksi berkenaan tindakan/
intervensi yang telah dijalankan
⇒ Rujukan
- https://prezi.com/lzaycwayzn6x/kumpulan-14-pengurusan-alam-pembelajaran/
- Shaarai, L. F. (2012). PENGGUNAAN STRIP KOMIK BAGI MENINGKATKAN PENCAPAIAN MURID DALAM TOPIK KITARAN AIR TAHUN 5.
- Eng, J. A. J. (2014). Pengurusan Bilik Darjah: Strategi-strategi mewujudkan komuniti pembelajaran berkesan. PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.
No comments:
Post a Comment