Sunday, April 28, 2019

TOPIK 9 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN



⇒ Disiplin

Disiplin ialaih peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik. Kesanggupan seseorang murid menghormati dan mematuhi kehendak undang-undang/peraturan-peraturan yang telah ditetapkan sama ada suka atau pun tidak. Suatu bentuk pengawasan dan membiasakan amalan-amalan yang dikehendaki (Foucault 1977). Disiplin juga membawa maksud perkara-perkara yang wajar diikuti oleh murid iaitu proses mendidik dan membolehkan seseorang melakukan sesuatu dengan sempurna. Terdapat berbagai cara disiplin dijalankan :
  • Mengadakan jadual waktu
  • Buku kedatangan
  • Perhimpunan
  • Pakaian seragam
  • Peperiksaan

⇒ Teori Punca Salah Laku Pelajar

Jenis-jenis Devian

Punca Devian

1. Kelas Sosial
  • Latar belakang budaya keluarga mempengaruhi pelajar kerana mereka lebih banyak menghabiskan masa di rumah bersama keluarga.
  • Sesetengah tingkah laku mereka adalah bertentangan dengan apa yang dikehendaki sekolah.
  • Misalnya pelajar dengan latar belakang kelas sosial rendah dikatakan membawa nilai-nilai seperti kekasaran, menunjuk-nunjuk, kekuasaan, tidak mementingkan kelulusan akademik, lebih mementingkan ganjaran yang cepat, dan ingin segera menceburi sektor pekerjaan bagi mendapat wang.
  • Kesannya mereka melakukan aktiviti tidak berfaedah seperti lepak dan sebagainya.


2. Jantina
  • Kajian menunjukkan devian lebih banyak dilakukan oleh pelajar lelaki seperti merokok, berjudi, membuli, ponteng, samseng, dan vandalisme.
  • Pelajar perempuan sering dikaitkan dengan kesalahan melibatkan cara berpakaian, bersolek, vandalisme dan berpasangan.
  • Puncanya dikaitkan dengan bentuk sosialisasi berbeza antara pelajar lelaki dan perempuan sejak kecil lagi.
  • Pelajar lelaki semenjak kecil lagi diasuh supaya menjadi maskulin sementara pelajar wanita menjadi feminin.
  • Sifat kelelakian yang kasar juga mempunyai kaitan dengan kelas sosial pelajar di mana pelajar lelaki daripada kelas sosial rendah didakwa cenderung bertingkah laku devian berbanding pelajar lelaki kelas sosial atas.
  • Selain itu, hubungan rakan sebaya jantina yang sama akan mempengaruhi tindakan devian secara berkumpulan


⇒ Prosedur Disiplin Dan Salah Laku
  1. Pendekatan dalam menangani salah laku umumnya adalah berasaskan teguran, nasihat, dan kaunseling. Pendekatan ini dianggap menepati ciri-ciri moraliti moden seperti yang dinyatakan oleh Durkheim. 
  2. Walau bagaimanapun, pembentukan disiplin tanpa unsur hukuman terhadap salah laku adalah bercanggah dengan usaha pembentukan individu untuk berfungsi dalam masyarakat.
  3. Sekolah sebagai masyarakat mikro seharusnya mempunyai ciri-ciri yang terdapat dalam masyarakat makro. Dlm masyarakat makro terdapat berbagai-bagai hukuman: penjara, buang daerah, hukuman gantung.
  4. Tanpa pendedahan mengenai bentuk hukuman terhadap kesalahan dalam masyarakat, pelajar mungkin tidak sedar akan akibat buruk perbuatan salah laku mereka.



⇒ Rujukan


No comments:

Post a Comment