⇒ Kepimpinan
- Satu proses mempengaruhi aktiviti kumpulan dalam usaha menetapkan dan seterusnya mencapai matlamat organisasi (Stogdill 1950).
- Satu proses di mana seorang individu secara konsisten memberi lebih banyak impak terhadap sifat dan aktiviti kumpulan berbanding orang lain(Kellerman 1984).
- Satu proses memujuk atau mempengaruhi di mana pemimpin atau kumpulan pemimpin mempengaruhi para pengikut untuk mengambil tindakan yang menjurus kepada pengukuhan matlamat pemimpin dan matlamat bersama (Sergiovanni 1989)
Gaya Kepimpinan
Kepimpinan Pengajaran
• Turut dikenali sebagai kepimpinan instruksional, kepimpinan kurikulum, kepimpinan pendidikan
• Segala tindakan oleh pengetua atau pihak-pihak yang diamanahkan untuk
menggalakkan pertumbuhan pembelajaran murid-murid (De Bevoise 1984).
• Pemimpin pengajaran adalah berkait dengan pengajaran dan pembelajaran termasuk pembelajaran profesion perguruan dan juga perkembangan pelajar (Southworth 2002).
• Kebolehan memberi tumpuan kepimpinan, galakan, dan sokongan kepada guru dan pelajar untuk mengatasi masalah dan memperbaiki serta mempertingkatkan pengajaran dan pembelajaran di sekolah (Abdul Ghani, Abd. Rahman, Mohammed Zohir 2008)
Ciri-ciri Kepimpinan Pengajaran
- Merangka dan menjelaskan matlamat kepada komuniti sekolah.
- Mengurus kurikulum.
- Memantau kemajuan pelajar.
- Mengawal waktu pembelajaran.
- Keterlibatan.
- Menggalakkan peningkatan profesional.
- Memberi insentif.
Kepimpinan Bilik Darjah
- Kemahiran guru untuk mengurus diri sendiri dan berkomunikasi
dengan orang lain.
- Keupayaan untuk menyampaikan visi kepada murid-murid dan
meyakinkan mereka supaya mengikut visi tersebut (Hook dan Vass 2000)
Ciri-ciri Kepimpinan Bilik Darjah
- Membina kefahaman dan visi (diri dan pelajar)
- Menyampaikan visi kepada pelajar dengan berkesan
- Menilai hasil kerja, t/laku pelajar
- Mencungkil potensi pelajar
- Mencipta persekitaran pembelajaran menggalakkan
Organisasi dianggotai oleh sekumpulan individu yang bekerja bersama-sama ke arah mencapai matlamat yang sama. Organisasi sebagai satu unit sosial yang mengandungi manusia yang bekerjasama dan saling bergantung antara satu sama lain bagi mencapai matlamat setiap manusia itu dan organisasinya. Organisasi juga merupakan himpunan individu (dua atau lebih) yang menjalankan tugas tersendiri mengikut unit kerja, yang diselaraskan untuk mencapai sesuatu matlamat yang telah ditetapkan.
Struktur Organisasi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
- KPM ialah organisasi yang mengurus dan mentadbir sistem pendidikan negara.
- Struktur dan organisasi KPM dibentuk berdasarkan kepada sistem politik danpentadbiran negara. Sistem pendidikan di Malaysia merupakan sistempendidikan berpusat.
- Struktur organisasi KPM adalah sangat besar, namun secara ringkasterbahagi kepada lima peringkat iaitu;
- Eksekutif
- Pengurusan
- Penyeliaan
- Teknikal
- Pelaksana
⇒ Pentadbiran Kementerian Pendidikan Malaysia
Menteri Pendidikan Malaysia
YB Dr Maszlee Malek
Timb. Menteri Pendidikan
YB Teo Nie Ching
⇒ Pengurusan Tertinggi Kementerian Pendidikan Malaysia
Ketua Pengarah Pelajaran
YBhg. Datuk Dr. Amin bin Senin
Jabatan Pendidikan Negeri
- Diketuai oleh Pengarah Pendidikan Negeri (Pendaftar) dan dibantu oleh dua orang Timbalan Pengarah.
- Bertanggungjawab terhadap pelaksanaan program-program, projek-projek, dan aktiviti pendidikan dalam negeri masing-masing.
- Bertanggungjawab terus kepada Ketua Pengarah Pelajaran.
- Di Sarawak dan Sabah, Pengarah Pendidikan Negeri bertanggungjawab kepada Ketua Menteri
Pejabat Pendidikan Derah
- Memberi khidmat nasihat kepada pengetua/guru besar
- Membantu sekolah berkaitan perkembangan kurikulum
- Mengenal pasti guru-guru yang perlu menghadiri kursus
- Membantu Lembaga Peperiksaan dalam urusan peperiksaan.
- Kemasukan murid ke sekolah dan pertukaran murid.
⇒ Rujukan
- https://leaderonomics.com/bm/artikel/perilaku-pemimpin-dan-gaya-kepimpinan
- A.L.Ramaiah. (1999). Kepimpinan Pendidikan-Cabaran Masa Kini(edisi baru). Petaling Jaya: IBS Buku Sdn. Bhd
- Moejiano Imam. (2002). Kepimpinan dan Keorganisasian. Jogakarta: UII Press
- Shahril @ Charil Marzuki. (2001). Ciri-ciri kepimpinan pengetua / guru besar berkesan yang dapat menghadapi cabaran dan harapan pada abad ke-21 ini. Pemimpin, 1(1)
No comments:
Post a Comment